اطلاع رسانی فرهنگی Moezoddin Saeed

اطلاع رسانی فرهنگی Moezoddin Saeed

پایگاه اطلاع رسانی فرهنگی . پژوهشی سعید معزالدین
اطلاع رسانی فرهنگی Moezoddin Saeed

اطلاع رسانی فرهنگی Moezoddin Saeed

پایگاه اطلاع رسانی فرهنگی . پژوهشی سعید معزالدین

سرود ملی در جام جهانی

سرود ملی در جام جهانی

لحظاتی قبل از شروع بازی شما چه احساسی داشتید؟ منظورم همان موقعی است که دو تیم در یک ردیف ایستاده و در انتظار شروع بازی بودند.

ابتدا سرود ملی مکزیک پخش شد. ارتش سبز به فرماندهی اوسوالدو سانچس همگی دست را به حالت افقی بر روی سینه قرار دادند و با صدای بلند سرود ملی کشور خود را فریاد زدند. این کار به تهییج طرفداران مکزیکی حاضر منجر شد تا برای لحظاتی نوادگان زاپاتا که بیش از دو سوم از سکوهای ورزشگاه را به خود اختصاص داده بودند، همزمان و با صدای بلند مشغول خواندن سرود ملی مکزیک شوند. این حرکت یک پیام مهم در پی داشت: اتحاد، همدلی و غرور ملی مکزیک.

نوبت به پخش سرود ملی ایران رسید. انتظار داشتیم آن یازده نفری که مردم عنوان " ستارگان پارسی " را برای آنان برگزیده بودند، از همان ابتدا عزم، اراده، اتحاد و آمادگی خود را برای کسب افتخاری بزرگ برای فوتبال ایران نشان دهند. موسیقی سرود ملی ایران از بلندگو پخش شد، اما ستاره های مغرور و کاغذی حتی به خود زحمت زمزمه سرود ملی کشورشان را ندادند. حرکت دوربین تلویزیونی بر روی صورت تک تک بازیکنان ایران در چنین وضعیتی به واقع تلخ ترین لحظه مسابقه با مکزیک بود.

کمیته فرهنگی فدراسیون در این هفته های آخر تمام هم و غم خود را بر روی تغییر شعار حک شده بر روی اتوبوس تیم، تعیین خواننده ترانه تیم در جام جهانی و نیز برنامه های متنوع در داخل و خارج کشور گذاشته بود، اما آیا وظیفه نداشت قبل از هرکاری به 23 بازیکن خود متن سرود ملی کشور و نحوه ایستادن و رفتار کردن در موقع پخش سرود ملی ایران را آموزش دهد؟ آیا فدراسیون که هزینه سفر صدها خبرنگار، عکاس، طرفدار و بوقچی را متقبل شده بود، برای خواندن سرود ملی کشور به اندازه بوق زدن هم اهمیت قائل نیست؟

طرفداران فوتبال ایران در آلمان که عموماً ایرانیان مقیم خارج از کشور هستند، انتظار بی جایی نداشتند، اگر از فدراسیون فوتبال می خواستند نسخه چاپ شده سرود ملی کشور را در اختیار آنها قرار دهند تا در یک بازی جهانی و ملی اینچنین مجبور نباشند فریاد مکزیکی ها و سکوت ستارگان پارسی خود را نظاره کنند. همانطور که آنها در خرید بلیط بازیهای تیم و حتی تهیه پیراهن تیم ملی با مشکلات فراوانی روبرو بودند و تعداد اندک ایرانیان حاضر در ورزشگاه و رنگارنگ بودن البسه ایشان در مقایسه با حضور چشمگیر مکزیکی هایی که اکثر آنها با لباس های متحدالشکل در ورزشگاه حاضر بودند، مؤید همین حقیقت بود.

کشورها و ملت های بسیاری در آرزوی حضور در جام جهانی فوتبال، عظیم ترین رویداد بین المللی در کره خاکی هستند. ورزشکاران ما همواره با شعارهای ملی گرایانه خود اظهار امیدواری می کنند که بتوانند پرچم مقدس جمهوری اسلامی را به اهتزاز درآورده و سرود ملی کشور را طنین انداز کنند. اما در عمل آنچه مشاهده شد به شدت تأسف بار است.

یازده نفر ایران که باید در خارج و داخل زمین یک تیم واحد باشند، حتی نتوانستند یک گروه سرود خوب برای کشور باشند. بسیاری از ایرانیان قبل از شروع بازی بود که به اطرافیان خود گفتند:" از همین نحوه خواندن سرود ملی دو کشور مشخص است چه تیمی برای پیروزی آمده است. " پس چندان هم دور از ذهن نیست، اگر در زمین بازی یک نفر فقط راه برود، یک نفر هر توپی می گیرد شوت بزند، آن یکی مدام دریبل بزند، و یا مربی تیم هیچ توجهی به آنچه در زمین می گذرد نداشته باشد. مکزیک در بازی یکشنبه شب یک ملت بود، اما ایران گروهی از پیش شکست خورده و از هم گسیخته.

تیم ایران از نظر فنی و تکنیک انفرادی بازیکنان بسیار ارزشمندی را در اختیار دارد، و باید امیدوار باشیم مدیران و مربی تیم در بازی آینده بتوانند این ستارگان را در قالب یک گروه هماهنگ قرار دهند. به نحوه راه رفتن، حرف زدن، برخورد بازیکنان ایران و از همه مهمتر خواندن سرود ملی کشور توسط آنها قبل از بازی با پرتغال دقت کنید، قطعاً اگر تغییر ذهنیتی صورت گرفته باشد به سادگی به آن پی خواهید برد.

منبع : www.footballroad.com

جام جهانی

با آرزوی پیروزی و موفقیت تیم ملی جمهوری اسلامی ایران

www.footballroad.com

پارس برگ

بزرگترین مرکز ارایه اینترنتی کتاب ایران در سایت فرهنگی پارس برگ : www.parsbarg.com

سفر عشق

سفر عشق
بــــــــــــا دلِ تنگ به ســـوى تو سفر باید کرد
از ســـــــــــر خویش به بتخانه گذر باید کرد
پیــــــــر مـــا گفت: ز میخانه شفا باید جست

از شفـــــــــــا جستنِ هر خانه حذر باید کرد
آنکــــه از جلوه رخسار چو ماهت، پیش است

بى‏گمـــــــــــــــان معجزه شقِّ قمر باید کرد
گــــــــــــــر درِ میکـــده را پیر به عشاق گشود

پس از آن آرزوى فتــــــــــــح و ظفـر باید کرد
گـــــر دل از نشئه مى، دعوى سردارى داشت

به خــــــــود آییــد که احساس خطر باید کرد
مـــژده اى دوست که رندى سر خُم را بگشود

بـاده نــــــوشان لب از این مائده، تر باید کرد
در رهِ جستن آتشکـــــــــــــــده سر باید باخت

به جفـــــــــــا کارى او سینه، سپر باید کرد
ســـــر خُـــــــم باد سلامت که به دیدار رخش

مستِ ســــــــــــاغر زده را نیز خبر باید کرد
طــــرّه گیسوى دلدار به هر کوى و درى است

پس به هر کوى و در از شوق سفر باید کرد
دیوان اشعار امام خمینی

سالگشت بزرگداشت امام خمینی و ۱۵ خرداد گرامی باد

به نام خدا

 

همبستگی اسلامی از نگاه امام خمینی (ره)

 

إن هذه أمتکم أمه واحده و أنا ربکم فاعبدون  

 

برای پرداختن به بحث وحدت اسلامی از دیدگاه حضرت امام (ره) ذکر دو مقدمه کوتاه برای فراهم کردن زمینه بحث ضروری است.

 نخست اینکه اقسام وحدت کدام است و دوم اینکه ارکان وحدت چیست.

اما قبل از ورود به بحث نخست باید بگوییم، مراد از وحدت به معنای لغوی و یا فلسفی و کلامی آن نیست. یعنی مراد از وحدت، یکی شدن مذاهب اسلامی نیست، بلکه معنای اصطلاحی آن یعنی همبستگی اسلامی و اتحاد و پرهیز از اختلاف و تمسک به مشترکات مذاهب و اتخاذ موضع واحد در برابر دشمنان و همدلی و همفکری و یکرنگی و محبت و صفا و دوستی و برادری اسلامی مدّ نظر است.

      وحدت در قرآن کریم در سه مورد به کار رفته است:

        1-   وحدت بشریت

2-   وحدت ادیان توحیدی

3-   وحدت امت اسلامی

وحدت بشریت 

یا أیها الناس انا خلقناکم من ذکر و أنثى و جعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفوا إن أکرمکم عند الله أتقیکم [1].

این آیه اختلافات ظاهری قومی و قبیله ای را به راه درست وحدت سوق می دهد. وملاک برتری انسانها را تقوای الهی معرفی می کند. در این آیه گفته شده است لتعارفوا، لا لتناکروا یعنی این  قومیت ها و قبیله های مختلف برای این نیست که یکدیگر را انکار و نفی  کنید. بلکه برای این است که یکدیگر را بشناسید  و با هم انس پیدا کنید، الفت داشته باشید و یکدیگر را تحمل کنید و با ملاک برتری تقوا، همزیستی مسالمت آمیز داشته باشید.

 

 وحدت ادیان توحیدی

 

وحدت پیروان دین هایی که ریشه آسمانی دارند واز طریق پیامبران به وحی متصل هستند و این همان اسلام به معنی اعم است

  که خمیر مایه و ریشه اصلی همه ادیان توحیدی است و برخورداری از معرفت دینی و الهی و ایمان به خداوند: قل یا اهل الکتاب تعالوا الی کلمه سواء بیننا و بینکم ان لا نعبدوا الا الله ولا نشرک به شیئا [2].

     یعنی بیاییم و به آنچه بین ما مشترک است یعنی کلمه مشترک روی بیاوریم. (اهل کتاب شامل مسیحیان و یهودیان، پیروان حضرت عیسی و حضرت موسی - علی نبینا و علیهما السلام- است). و آن نکته مشترک این است که خدای ما یکی است و همه ما موحد و  خدا پرست هستیم.

وما أمروا إلا لیعبدوا الله مخلصین له الدین[3]

حضرت نوح می گفت :  و أمرت أن أکون من المسلمین.[4]

 و حضرت ابراهیم نیز می گفت :

ولا تموتن الا و انتم مسلمون[5]

و به شهادت و گواهی قرآن: ما کان إبراهیم یهودیا ولا نصرا نیا ولکن کان حنیفا مسلما [6]حنیف یعنی یکتا پرست.مسلم یعنی تسلیم خداوند.

     بنابراین پیروان ادیان الهی در این اصل مشترک هستند که  التسلیم لله، تسلیم درگاه الهی باشند، التوحید لله. دیدگاه توحیدی داشته باشند، العباده لله، خدا را عبادت و پرستش کنند، الإخلاص لله  رفتار و گفتار و کردارشان از روی اخلاص باشد. و این نکات  با اتقاکم (تقوی الهی) ارتباط مستقیم دارد. یعنی موحد بودن، تسلیم در برابر خدا، عبودیت و اخلاص.

 

 وحدت امت اسلام  

 

إن هذه أمتکم أمه واحده و أنا ربکم فاعبدون [7]

همه ما امت اسلام هستیم (موحد و خدا پرستیم) و پیرو یک پیامبر و یک شریعت. مسلمانان  همه یک امت هستند ( امه واحده ) که باید عبودیت نشانه بارز آنها باشد. تا این عبودیت موجب شود که دستور و فرمانهای قرآن و پیامبر را نصب العین خویش قرار دهند و این فرمان الهی را عمل کنند که  و اعتصموا بحبل ا جمیعا و لا تفرقوا. همه به حبل متین الهی چنگ بزنیم و متفرق نشویم.

     اما ارکان وحدت اسلامی چیست ؟

وحدت اسلامی دو رکن اساسی دارد:

 

1-    تمسک به اصول قطعی و مشترک

2-    مسئولیت مشترک 

 

رکن اول: تمسک به اصول مشترک

     رکن اول و نخستین شرط وحدت، تمسک به اصول است که به حبل الله تعبیرشده است .یعنی قرآن. هیچ مذهب و فرقه ای از مذاهب و فرق اسلامی نسبت به تمسک به اصل دین و مشترکات قطعی آن محکمات و مسلمات قرآنی و اسلامی تردید ندارد.

خدا، قرآن، پیامبرr قبله و معاد و همچنین رعایت اصول اسلامی در سیاست، در معاملات، در احکام، در قضاوت، در قصاص و دیات و که همه در این موارد یک نظریه و دیدگاه دارند،  اما در فروع و شیوه های اجرایی ممکن است برحسب نظر فقهای مذاهب عمل شود که اعتقاد هر مذهبی محترم و برای پیروان آن مذاهب پذیرفته شده است.

 

رکن دوم: مسئولیت مشترک

     کسانی که اصول قطعی یک دین را پذیرفته اندو یک امت محسوب می شوند،  مسئولیت مشترک نیز دارند. در برابر رخداد های جهان اسلام نمی توانند بی تفاوت باشند. باید با یکدیگر همفکری و همدردی کنند و برای حل مشکلات مشترک جهان اسلام بکوشند.

    

و به این حدیث شریف وندای ملکوتی پیامبرr لبیک گویند که: من اصبح لایهتم بأمور المسلمین فلیس بمسلم کسی که به امور مسلمانان اهتمام ندارد ،مسلمان نیست . شرط مسلمان بودن احساس مسئولیت مشترک و فراتراز احساس عمل و اقدام و اهتمام است.

 و در حدیث مشابه دیگر: من سمع رجلا ینادی یا للمسلمین فلم یجبه فلیس بمسلم هرکس بشنود که مسلمانی در گوشه ای از دنیا فریاد برمی آورد ای مسلمانان به داد من برسید واو پاسخ مثبت ندهد مسلمان نیست .

یعنی وقتی کودک و نوجوان و جوان فلسطینی و زن و مرد فلسطینی از مسلمانان جهان کمک می طلبند باید به هر گونه که می توان به آنان یاری کرد.

 این احساس مسئولیت مشترک و اهتمام به امر مسلمانان که نتیجه عملی وحدت است  بزرگترین شعار و آرمان و خط مشی و  هدف امام خمینی(ره) است که در سخنان و نوشتار و پیامهای ایشان به صورت مکرر ذکر شده است.

     امام خمینی به وحدت به عنوان یک اصل استراتژیک می نگرد که اساس دعوت اسلام است. امام می فرماید:    اصولا دعوت به اسلام دعوت به وحدت است».

و فقط آنرا در دایره نظریه و تئوری محدود نمی کند بلکه برای اجرا و پیاده کردن آن از هرگونه تلاش دریغ نمی نماید. تذکر می دهد که وحدت باید عملی باشد. امام می فرماید: « عملا باهم وحدت داشته باشید.  شما برادر های هم هستید».

و برای ایجاد زمینه در ذهن ها و اندیشه ها و الفت قلب ها در پیام ها و سخنرانی های خویش به این نکته بارها اشاره و تصریح می کندورمز پیروزی و کامیابی مسلمانان رادراتحاد می بیند :

« رمز پیروزی شما وحدت کلمه است ».

و درجای دیگر می گوید: « باید ما همه این رمز را بفهمیم که وحدت کلمه رمز پیروزی است و این پیروزی را از دست ندهیم».

     امام حفظ پیروزی رااز خود پیروزی مهم تر و با ارزش تر می داند و بهترین راه برای حفظ پیروزی را وحدت و اتحاد معرفی  می کند و نیاز امروز جوامع بشری و بویژه مسلمانان را وحدت کلمه می داند: « شما امروز به وحدت کلمه احتیاج دارید ، امروز بیشتر از دیروز احتیاج دارید و فردا بیشتر از امروز».

     بنـابراین دست آورد بزرگ وحـدت پیـروزی و کامیـابی  در همه عرصه ها است. در مذهب، فرهنگ، سیاست، اقتصاد، علم و پیشرفت های نو. زیرا وحدت با خود امنیت، استقلال، عزت، آزادی، سربلندی، پیشرفت و توسعه به ارمغان می آورد.

     امام می فرماید : « ما در سایه آرامش و وحدت می توانیم به مقاصد عالیه اسلامی برسیم.»

اختلاف و تفرقه به اندازه ای زشت و زیانبار است که امام تفرقه را از شیطان می داند.

ایشان می گویند: «تفرقه از شیطان است و وحدت کلمه و اتحاد  از رحمان».

پس هرکس برای تفرقه تلاش کند، تلاش او شیطانی است و هرکس برای وحدت و اتحاد کوشش کند کوشش او رحمانی است :

«اختلاف از زبان هرکس باشد، از زبان هر موجودی باشد، این زبان، زبان شیطان است».

 و برای پرهیز از اختلافات نا خواسته بین شیعه و سنی می گویند: «کسی که بین شیعه و سنی اختلاف ایجاد می کند نه شیعه است و نه سنی».

و درجای دیگر می گویند: «در اسلام ، شیعه و سنی مطرح نیست ، همه باهم برادر هستیم».

امام برتری خواهی های نژادی ، قومی و زبانی را نیزنمی پذیردونسبت به حقوق همه احترام می گذارد:

« تمام مسلمین- چه اهل سنت و چه شیعه برادر و برابر و همه برخوردار از همه مزایا و حقوق اسلامی هستند».

امام به برافراشته بودن پرچم توحید می اندیشد و ندا در می دهد که:

« تمام مسلمین با هم برادر و برابرند و هیچ یک از آنها از دیگری جدا نیستند و همه آنها زیر پرچم اسلام و زیر پرچم توحید هستند».

     بدیهی است در یک نوشتار کوتاه نمی توان همه ابعاد وحدت و آثار مثبت آن و پیامدهای منفی اختلاف و تفرقه را برشمرد. از این رو برای نمونه به همین چند مورد بسنده می کنیم. و از خداوند متعال می خواهیم به همه ما توفیق عمل به قرآن و سنت و سیره پیامبر برای ایجاد و گسترش وحدت عنایت فرماید. زیرا تنها جز با وحدت عملی می توان از دریای پرتلاطم اختلافها به سلامت گذر کرد و به ساحل سعادت و خوشبختی دست یافت.

 با امید به همبستگی همه انسانها در اصول انسانی و عقلانی با هر مکتب و اندیشه و مذهب و گرایش و با آرزوی وحدت جهان اسلام. 

                                                        

 

 1- حجرات 13

 2-  آل عمران  64

 3-  بینه 5

 4-   یونس 72

 5- سوره بقره 132 

6- آل عمران 67 

7- انبیا 92

منابع :

1-   قرآن کریم

2-    کتب روایی اهل سنت و تشیع (صحاح سته و کتب أربعه)

3-    صحیفه نور

4